LÄNKAR

Nu har jag lagt till två nya länkar i menyn, den ena är till PLAN och den andra är till Friends. Båda är två organisationer som jobbar för något väldigt bra, så gå gärna in på deras sidor och läs.

Jag tillsammans med mamma och pappa har varit faddrar i PLAN i många, många år, minns inte ens hur många det är. Men det började med att vi såg Faddergalan på TV och bestämde oss för att bli faddrar åt en tjej från Guatemala. Sen tog det några månader innan vi hörde nåt men sen kom det ett brev med ett foto på en jättesöt liten tjej som heter Lydia. Då var hon kanske 6-7 år och nu är hon nog 15 år skulle jag tro. Det är jag som sköter brevskrivningen så några gånger per år skickar jag iväg ett brev med lite info om oss och om Sverige, och ibland skickar jag med ett foto eller en gåva. Nu är det så smidigt att skicka brev för nu kan man göra det via internet så nu blir det lite fler brev. Det är alltid lika kul när man får ett brev från Lydia! Postgången är rätt seg så det tar ofta några månader innan breven är framme. Om du någon gång har haft minsta fundering på att bli fadder så tycker jag du ska bli det för det är jättekul och man känner att man gör något vettigt för någon annan. Är du fadder i PLAN stödjer du inte bara ditt fadderbarn utan alla som bor i samma by och det är ju jättebra!

När jag jobbade i Skara kom jag in kontakt med Friends första gången, de kom till vår skola och pratade om deras organisation och sen utbildade de eleverna i hur man ska vara som kamratstödjare. Nu har även min nuvarande skola gått med i Friends vilket är jättebra! Friends jobbar mot mobbing och det är ett otroligt viktigt arbete. Alla barn ska ha rätt att vara precis som de är och känna sig trygga i skolan. Jag blir så arg på sådana som tror att de är för mer än andra och därför anser sig ha rätt att ge sig på andra. Tyvärr finns det allt för många barn som blir mobbade i skolorna idag och när jag tänker på det gör det ont i mig. Tänk om det vore så bra att alla vågade säga nej till mobbing, Friends gör i alla fall ett jättebra jobb och har kommit en bra bit på rätt väg!


Kommentarer
Postat av: Annelie

Visst är det oerhört viktigt med Friends. Och att man engagerar sig i något man tror på.

Du är så duktig på att uppdatera din blogg!

Hoppas du njuter av lovet!

2009-04-07 @ 14:40:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0